Sociala medier – nya platsen för nyheter?

Vi alla har nog hört om nyheter genom andrahandskällor hit och dit. Förr i tiden pratade eller ringde man varandra, men idag delar man nyheter direkt i sociala medier eller får dem baserade på besöksstatistik. Allt fler människor får sitt dagliga intag av nyheter och händelser via just sociala medier.Facebook like

Vi har tidigare skrivit om den klassiska journalistikens utveckling mot något helt nytt och dess framtida överlevnad. Nu kommer det handla mer om den nya nyhetskällan i modern tid – nämligen sociala medier. Nästan alla människor i Sverige använder någon typ av social medieform och många får också mycket information om händelser och omvärlden via dem – nyheter helt enkelt.

Sociala medier större än någonsin

Faktum är att sociala medier idag är större än någonsin och det ser bara ut att utvecklats mer och mer. I framtiden kommer sociala medier förmodligen vara mer inbakat i andra digitala former så som i spel och på landningssidor för större kedjor och företag. Idag funkar det så att många till och med blir kända via sociala medier, man kan arbeta med sociala medier och marknadsföring, annonser och mycket mer. Nästan hela den digitala världen kretsar idag på något vis kring sociala medier. Frågan är bara hur stort människors nyhetsutbud blir via sociala medier, eftersom det som man hittar där antingen baseras på det som andra delat, vad man följer, eller vad som kommer upp relaterat till din sök- och besöksstatistik. Risken är att man missar mycket, hoppas att detta kan utvecklas inom sociala medier!

Smart och rik med sociala medier?

Ja faktum är att man kan bli smartare och rikare med hjälp av sociala medier, där finns det mesta. Smartare genom att informationsflödet som finns i sociala medier ändå gör att fler som vanligtvis inte läser nyheter får ta del av det som hänt. Enligt kommunikatören Brith Stakston har företag redan börjat tjäna stora pengar på sociala medier. Och för att förstå strategin bakom sociala medier behöver man vara smart, och man blir smart av att sätta sig in i hur det fungerar.

Här kommer exempel på två bröder som blivit kända via sociala medier, dubbelt upp: